Skip to main content
Musikselskaberne klar med nøgletal for 2022

Musikselskaberne klar med nøgletal for 2022

Musikselskaberne klar med nøgletal for 2022

2022 var et år med moderat økonomisk vækst i markedet for indspillet musik. Samtidig er musikselskabernes andele af det samlede marked faldende. Det viser tal, som musikselskabernes brancheorganisation IFPI offentliggør i dag

I dag udkommer musikselskabernes årsrapport Musikselskaber 2022. Den viser en moderat positiv udvikling i markedet for indspillet musik. I kroner og øre omsatte musikselskaberne i det forgangne år for 702 mio. kr. på salg af musik til forbrugerne. Det svarer til en vækst på 5,5 %, sammenlignet med salget i 2021. 

Af den samlede omsætning på 702 mio. kr. i 2022 kom 643 mio. kr. fra digitale kilder. Det svarer til en digital andel af totalmarkedet på 91,7 %. Streaming står for 90,0 % af det samlede marked og er dermed bærende i musikselskabernes økonomi.

100.000 sange om dagen

Antallet af tilgængelige musiknumre på Spotify og andre streamingtjenester er tredoblet på bare tre år. Fra 2018 til 2022 er antallet af numre, der uploades til Spotify på daglig basis, steget fra 20.000 til 100.000. Den store mængde musik kommer fra DIY aktører og mindre selskaber verden over. Det betyder bl.a., at etablerede aktører bliver presset på deres markedsandele. Kun 4% af de 100.000 musiknumre, der uploades dagligt til Spotify, kommer fra de tre største musikselskaber på verdensplan. På de seneste fem år er de største musikselskabers andele af det samlede internationale marked faldet med 10 %. Tendensen synes også at være gældende lokalt.  

Lasse Lindholm, direktør for kommunikation og public affairs hos IFPI påpeger, at musikselskaberne navigerer i en kompleks musikøkonomi med øget konkurrence og et hastigt voksende udvalg af musik:

Både store og små musikselskaber mister markedsandele i den aktuelle streamingøkonomi. De penge der kommer ind, skal fordeles på langt flere titler, artister og selskaber end nogensinde før. Derfor er det også ganske flot, at totalomsætningen hos IFPI’s medlemmer har taget endnu et nøk op i det forgangne år.

Dansk musik gør det godt

Dansk musik står fortsat flot i det samlede marked. I 2022 udgjorde omsætningen fra dansk musik 34,5 % af musikselskabernes samlede omsætning. Samtidig gør dansk musik det godt på årets hitlister. Det viser den samlede opgørelse over de bedst sælgende sange og album i 2022, hvor hele syv af de 10 mest populære sange involverer danske artister. 

Årsskriftet indeholder de officielle hitlister og certificeringer for 2022. Derudover rummer publikationen i år et tema om diversitet og inklusion, og IFPI’s indsatser for at styrke kønsbalancen i dansk musik.

Læs hele musikselskaber 2022 her.

Se udvalgte nøgletal her.

DEL DENNE SIDE