I dag udkommer musikselskabernes årsrapport Musikselskaber 2023. Den viser en moderat positiv udvikling i markedet for indspillet musik. Musikselskaberne omsatte i 2023 for 728 mio. kr. på salg af musik. Det svarer til en vækst på 3,7 % sammenlignet med 2022. Dermed blev 2023 det ellevte år i træk med vækst i det danske marked.
Digitale kilder udgjorde i 2023 660 mio. kr. af den samlede omsætning. Det svarer til en digital andel af totalmarkedet på 90,6 %. Det er næppe en overraskelse, at streaming står øverst på formaternes sejrspodie med en markedsandel på 88,7 %.
Danske artister står stærkt
Ni ud af de 10 mest streamede sange i 2023 var danske. På listen over de 10 mest populære album i 2023 havde otte af dem en dansk hovedafsender. Samlet udgør dansk musiks andel af den totale omsætning 34,1 %.
Om dansk musiks position i den aktuelle streamingvirkelighed siger Lasse Lindholm, der er direktør for kommunikation og public affairs hos IFPI:
”Der uploades dagligt mere end 100.000 nye tracks på streamingtjenester, hvoraf langt de fleste er internationale. Det er derfor vildt imponerende, at dansk musik fortsat ikke mister markedsandele. At dansk musik gør det så godt i markedet og på hitlisterne for 2023, vidner om, hvor gode danske artister er og hvor stærkt de står hos forbrugernes.”
Vinylen stjæler markedsandele
Med en vækst på 28 % fra 2022 til 2023 trodsede vinylen igen den digitale acceleration musikmarkedet er underlagt. I 2023 omsatte IFPI Danmarks medlemmer vinylplader for 56,9 mio. kr. Dermed er vinylsalget vokset med 848 % på 10 år. I 2013 udgjorde vinylsalget 1,1 % af totalmarkedet. I 2023 kunne 7,8 % af musikselskabernes omsætning tilskrives LP-salg.
Musikselskaber 2023 indeholder de officielle hitlister og certificeringer for 2023. Derudover rummer publikationen i år et tema om AI i musikbranchen med tre afgørende forudsætninger for et sundt AI-marked.
Læs hele musikselskaber 2023 her.
Læs statistikken om kønsbalance her.
Se udvalgte nøgletal her.